Årsplan 2022-2023
Bjørndalen gårdsbarnehage * Sætre kunst&musikk barnehage
Bjørndalen 18/20, 3475 Sætre tlf 98603781
Vi driver en privat gårdsbarnehage ved Bjørndalen gård, med i alt 56 plasser for barn i alder 0-6 år. Barnehagen ligger på Bjørndalen gård, Sætre og er omkranset med 50 mål med skog. Alle 4 avdelingene har eget hus med kjøkken og egen matlaging og peis/ovn for koselig vedfyring i stua.
Småbruket har i dag rundt 35 dyr og drives økologisk, vi bruker altså ikke kunstgjødsel eller giftige sprøytemidler på høyet til dyrene eller på gresset i barnehagen. Vi produserer alt høyet selv, som dyrene spiser gjennom året. Vi legger vekt på at barna skal ha en frodig og opplevelsesrik oppvekst, i god kontakt med naturen via skogen omkring og dyrene på gården. Her skal barna få sanse inn alt som yrer og lever omkring dem, og vi voksne vil legge til rette, slik at barna selv kan finne ut av og bli kjent med de nære omgivelsene. Det er kun gjennom egne erfaringer at barna lærer!
Vi følger Steiner pedagogikk og vektlegger at barna får en fullverdig og gledesfull barndom, med masse frilek og god bevegelse, som naturlig vil styrke barnets indre organer og mentale utvikling. Gjennom mye frilek og naturlige omgivelser vil barna sanse inn og lære masse hver dag, vi observerer barnas lek, men blander oss sjelden inn i deres frie fantasilek. Samtidig vil vi observere barna og følge med på deres lek, slik at det går for seg på en god måte og at alle barna er med på leken eller har gode opplevelser i barnehagen.
Vi ønsker at barna skal bli kjent med et gårdsliv, hvor kjære husdyr som hester, esler, geiter, gris, høner, kaniner, ender, påfugl, katt og hund er representert. Barna har stort utbytte av nærkontakt med dyr og kort vei til uteliv i naturen.
Bjørndalen gårdsbarnehage består av 4 avdelinger;
ASKELADDEN for barn i alder 0-2 år
ASKEPOTT for barn i alder 2-3 år
TROLLSLOTTET for barn i alder 3-6 år
RØDE HYTTA for barn i alder 3-6 år
Åpningstider
Barnehagen er daglig åpen fra 7.00 til 17.00 fra mandag til fredag
Vi holder stengt alle hellig- og høytidsdager
Ved juletider; fra lille Julaften frem til 2 nyttårsdag
Ved påskehøytid; + 3 inneklemte dager
Sommerferie; (3) 4 uker i juli
Plandager
Barnehagen har 5 plandager pr år, hvor barnehagen er stengt. Personalet trenger disse dagene for å opprettholde god kvalitet, planlegge barnehageåret, lære mer pedagogikk og barnepsykologi, samt for å bli oppdaterte rundt barnas hverdag.
Taushetsplikt
Alle som arbeider ved barnehagen har taushetsplikt, når det gjelder barna og deres familier.
Maten i barnehagen
Vi bruker mye ferske grønnsaker, korn og fisk i våre varmretter.
Det er gøy å se at samtlige av barna er glade i både grønnsaker og fisk. Vi synes det er viktig å lære barna å spise sunn mat fra de er helt små, for det er da gode matvaner kan innlæres.
Matpenger
Foreldrene betaler 100,- for maten pr barn hver måned, og dette skal dekke et varmt lunsjmåltid på fredager, samt drikke.
Barna har med seg en frukt hver dag + evt en yoghurt.
De barna som skal spise frokost i barnehagen på fredag, tar med niste.
Bursdager
Ved bursdagsfeiring i barnehagen er det hyggelig om barnet har med seg en kake eller is til alle barna (10-14stk) på avdelingen, slik at vi kan samles til hyggelig feiring.
Vi vil sette bursdagsbarnet i sentrum denne dagen, fortelle bursdagseventyr og feire dagen med sang, lys og barnet får krone og en håndlaget gave fra barnehagen.
Kjernetid
Alle barna bør være i barnehagen senest kl 10 og frem til kl 14. Noen pedagogiske aktiviteter starter også kl 9.30, og det er best om barna er med på disse. Det er også viktig for barna at de er tidlig nok i barnehagen, slik at de kommer inn i en god sosial lek fra morgenen av med andre barn.
Vi har en åpningstiden på 10 timer om dagen, men det betyr ikke at barna skal ha mer tid i barnehagen og være mindre med foreldrene.
Vi åpner for at det skal bli enklere å levere eller hente for de som har lang kjørevei og at foreldre samarbeider om levering og henting. Selv om barna har det fint i barnehagen, så blir de faktisk slitne etter 6 timer. Det er viktig at vi tenker på dette iblant og respekterer barnets behov for fritid og avveksling.
De av foreldrene som har mulighet til å hente barnet litt tidligere enn full åpningstid, bør for barnets skyld gjøre det iblant.
Foreldremøte; Foreldresamtaler; Samarbeidsutvalg
Barnehagen holder foreldremøte 2 ggr pr år, hvor vi tar for oss aktuelle tema og ting som rører seg i barnehagen, viktig informasjon, endringer, spørsmål og svar.
Det er ønskelig å legge opp foreldremøtet slik at det består av en praktisk del, teoretisk del og en sosial del.
Foreldrene får tilbud om foreldresamtale hvert år, og det bør alle ha om sitt barn. Vi går da gjennom barnets utvikling, personlige behov og kan tilrettelegge hverdagen bedre for barnet. Det blir hengt opp lister, som dere kan skrive dere på, evt avtal med avd.leder.
Barnehagen har et Samarbeidsutvalg, som består av foreldre, ansatte og eiere, og de skal påse at barnehagens intensjoner følges, og de behandler innkomne forslag, HMS og saker som vedrører barnas hverdag.
Flere av sakene til et foreldremøte blir først behandlet i SU. SU er også barnehagens Beredskapsteam og aktiverer evt. smittevernstiltak.
Frilek
Barnehagen og vår pedagogikk vil vektlegge barnets frie lek og vil styrke barnets iboende fantasi ved å la barnet leke fritt, uten forstyrrelse. Leken er barnets arbeid og de bearbeider og konsentrerer seg om det de selv nylig har opplevd fra omgivelsene. Det er ofte oss voksne barna etterhermer i leken, derfor er det viktig at vi har gode gjøremål i barnas nærhet, slik at vi blir gode forbilder for en sunn og frodig lek. Feks når voksne gjør daglig husarbeid, som barna tar del i og etterhermer i sin frilek.
Utetid
Vi ønsker å være mye ute, for vi mener dette vil styrke barnas helse og immunforsvar. De minste barna sover ute i vogner året, og vi ser at barna blir mindre forkjølet. Frileken ute er like viktig som frileken inne. Her er det masse rom for bevegelse og mye å finne på og lite å krangle om. Mandag er vår faste turdag i skogen. Barna får styrket grovmotorikken ved å ferdes i naturen, i bakker eller ulendt terreng, og det blir fart på både blodomløpet og åndedrettet, som vil virke positivt på barnas fysiske og mentale utvikling. Vi vil lære barna å være glad i å bevege seg utendørs og gjerne klatre i trær og bratt terreng, for å oppleve mestring i nær kontakt med naturen.
Vår leirplass i skogen vil barna gjennom vinterhalvåret tenne bål og spise nisten sin i samlet flokk rundt bålvarmen. Barna elsker å leke der i skogen, hvor de spikker, sager og sågar bruker øks, og de har laget seg enkle hytter og naturlige tomleplasser sammen.
Leker i barnehagen
Leketøyet ønsker vi skal være av naturmateriale, som tre, ull, bomull, stein, metall etc., for at barnet skal ha en god sansning og nær opplevelse av ekte materialer. Leketøyet har gjerne også en diffus og uspesifisert utforming, slik at barnet kan bruke sin fantasi og benytte det samme leketøyet i forskjellig lek. Dessuten er det enklere å reparere leker av naturmateriale, enn av syntetiske stoffer og plast.
Barna leker med tepper og stoffstykker, som de fester med klesklyper, belter og garn. De lager sine egne skuespill ved å bruke treklosser og små stådukker, de småprater sammen mens de bygger opp landskapet rundt…
Barna elsker å kle seg ut og forvandle seg til en fantasifigur, og ved hjelp av stoffer, kappe og hatt/krone… med kjepphesten kan de ri lenger enn øyet kan se…
Å være ny i barnehagen
Det kan være litt tøft å starte i barnehagen. Det er mye nytt og alt er ukjent for det nye barnet. Tilvenning bør skje gradvis og behovet for hvor mange dager og timer mor/far skal være med i barnehagen er veldig individuelt.
Etter hvert vil barnet løsrive seg mer og mer, men det er også vanlig at barnet gråter litt i starten når mor/far går. Personalet vil møte barnet i garderoben om morgenen, for å ta imot beskjeder og ta avskjed. Etterhvert kan barnet selv gå inn eller bli fulgt inn på avdelingen.
Når barna kommer til forskjellig tid, så er det ikke alltid mulig for oss å ta imot alle barna i garderoben, så følg da barnet inn. Det kan hende vi holder på med noe akkurat da og kanskje skal det gis en beskjed?
Hva skal barnet ha med:
- Minst 1-2 sett skifteklær (truse, sokker, stilongs, trøye, genser, bukse)
- Bleier, for de minste
- Tøfler, sklisokker eller innesko
- Regntøy (rent og helt) og støvler
I vinterhalvåret bør alle barna ha:
- Ullgenser, ullbukse og ullsokker (kun ull er varmt nok)
- Ullundertøy er også best på kalde dager
- Vinterdress, lue og 2 par votter
Matpakke og matlaging
Barna skal ha med egen matpakke på mandag og tirsdag. Disse dagene er vi kanskje på tur, så barnet trenger en deilig niste og termos med drikke og evt. en yoghurt til ettermiddagen.
Hver dag, 5 d/uke tar barnet med en frukt til barnehagen, til felles fruktfat.
Onsdag og torsdag er vi i barnehagen med aktiviteter og på fredag lager vi varm mat i barnehagen. Barna får varm lunsj med drikke, og barna deltar gjerne i matlagingen.
Vi vektlegger riktig og næringsrikt kosthold, som er innbydende og smaker godt. Råvarer av grønnsaker, korn, egg, melk og fisk.
Barna skal delta i matlagingen og bli kjent med varierte smaker, lukter og matvarer, for vi mener dette vil øke barnas gode matopplevelser rundt felles måltid.
De minste barna får næringsrik og god mat, laget fra bunnen, tilpasset deres alder med redusert mengde salt, sukker etc.
Dagsrytme, Ukesrytme, Årsrytme
Barnet vil tidsorientere seg gjennom det som gjentar seg. Denne faste rytmen på aktiviteter og gjøremål vil gjøre at de føler trygghet og forutsigbarhet, slik at de vet hva som skal skje i barnehagen.
En gjentagende dagsrytme vil lede barnet trygt gjennom dagen.
Vår dagsrytme:
kl 7.00 Barnehagen åpner (6.45 ved foreldres behov), Går til avdeling
kl 8.00 Frokost, Frilek på avdeling
kl 9.00 Mate dyrene, Aktivitet
kl 10.15 Gå ut, utelek
kl 11.15 Vaske hender, wc/bleieskift, Ringleken med sang
kl 11.30 Lunsj
kl 12.00 Hvilestund, Frilek inne/ute
kl 14.00 Eventyr
kl 14.30 Vaske hender, wc/bleieskift, Fruktstund
kl 15.15 Frilek ute
kl 16.00 Barna blir hentet
kl 17.00 Barnehagen stenger
Ukerytmen med faste aktiviteter, i en bestemt rekkefølge, vil gi barna en orientering om hvilken ukedag det er. De største barna har ofte også tur på mandag/tirsdag, hvor de er i skogen og lærer å bruke sag, øks eller spikkekniv, eller de er i frilek på leirplassen. Ukerytmen kan variere gjennom året, men det pedagogiske innholdet skal være likt.
Vår ukerytme
Mandag: Turdag
Tirsdag: Vasking
Onsdag: Maling
Torsdag: Baking
Fredag: Musikk
Busstur med barna vil skje i alder 3-6 år, og det er innholdsrike turer, hvor barna lærer mye. Vi besøker steder i nye Asker kommune , bytur til Drøbak eller Drammen.
Årsrytmen følger vi gjennom feiringen av månedsfestene, som er med på å holde i hevd gamle tradisjoner og gleder over enhver årstid. Hver måned skjer det noe spennende i barnehagen, som barna skal forberede og ta del i og gjennomføre, samt rydde etter og referere til etterpå. De vil gjenkjenne festens kvalitet og innhold fra forrige år, noe som er forutsigbart og vil styrke deres selvtillit og gjøre dem trygge på det som skal skje i barnehagen. Alle årstidsfestene har forskjellig innhold og bygger på den årstiden vi er inne i og vi vil formidle fest og glede gjennom hele året.
FESTER OG FRIDAGER GJENNOM ÅRET
August: Gårdsbesøk med innhøsting
September: Høstfest med markens grøde, Foreldremøte
Oktober: Trollfest m/utkledning
November: Lanternefest m/lykter m.foreldre
Desember: Adventspiral, Lucia m/hvite klær, Nissefest m.foreldre, Juleferie
Januar: Juletrefest
Februar: Karneval m.tema og utkledning
Mars: Foreldremøte, Påskefrokost m.foreldre, Påskefest
April: Påskeferie
Mai: 17.mai-bukett. Feiring i 17.mai-toget, Pinsefest m/pinsefugler og lys, Blomsterfest
Juni: Dugnad m.foreldre og barn, Indianerfest m/utkledning m.foreldre
ÅRSTIDSBORD
Vi har årstidsbord, hvor vi bringer frem noe av det som er aktuelt for den måneden vi er inne i. Vi tar med oss naturlige materialer fra naturen og sammen med vakre silkestoffer og håndlagde dukker/figurer av ull og flotte stener, så vil dette bli et kreativt uttrykk, som viser hvor vi er i årsløpet og som pleier den estetiske sansen til barnet. Med levende lys blir dette et vakkert bord, sentralt på avdelingen. Barna lærer å se, men ikke røre…..for noe skal få stå i fred.. =)
MUSIKK
Når musikk skal ha en sentral plass i barnehagens pedagogiske virke, er det lett å tro at vi skal drive musikkundervisning for barna, men det er ikke målet vårt.
Vi ønsker at barna skal få sanse og oppleve musikk på en gledelig måte, i forhold til barnets alder og mottakelighet.
Musikken og rytmen er med i de daglige rutinene i form av bordvers, ryddesang, sanglek og Ringlek m.m. Videre skal barna få være med på musikkstunder, hvor de får lytte til musikk i ulike sjangere, alt fra barnesang til dramaspill etter klassisk musikk.
Barna skal få oppleve gitar-, fløyte og ukulele etc., samt prøve et utvalg av klang- og rytmeinstrumenter og slå løs på store afro-trommer. Vi vil også høre rytmer og bevege kroppen med glede og danse etter cd-spiller. Barna skal få leke seg til å oppøve gehøret for skalaens høye og dype toner, hvor ‘dirigenten’ vil styre toneleiet.
6-Årsklubben
Vi samler våre største, femåringene, som går siste året i barnehagen, og de vil gjøre felles aktiviteter, som blant annet vil styrke deres sosiale kompetanse, deres fin- og grovmotorikk og norsk språk. De skal også lære å lytte og ta imot en beskjed og ta vare på sine eiendeler, bære sekken sin, hjelpe hverandre m.m.
De vil få være med på litt mer krevende oppgaver og morsomme utflukter, som feks dagstur i skogen, spikking, spikring, saging og bruk av øks, sying av kjepphest, mer matlaging, skuespill med drama, gi omsorg for små barn, ridning på hest, stell av dyrene med enkel leksjon av dyrelære etc. Siste halvåret kalles de ‘seksåringer’ og de føler seg riktig store…!
Når seksåringene skal få dramatisere og spille ut et eventyr, så vil de velge sin skikkelse og lage deler av kostymen selv. De går inn i rollen med iver og de trener på innlevelse og å spille mot hverandre. De kan være modige og dyktige på øvelsene, men motet brister kanskje når det er publikum tilstede. Uansett, det er prosessen som er viktigst, også her. Og det er sosial trening og aktiv deltagelse som gir næring videre til en musikalsk spire.